Search
Close this search box.

שתלים דנטליים המדריך המלא

תוכן עניינים

בזכות הטכנולוגיה המתקדמת הפכו בשנים האחרונות טיפולי השתלים דנטליים (Dental implants), מוכרים גם כ"השתלת שיניים", לזמינים ויעילים יותר. מדובר בהליך שמאפשר למטופל לחזור ולחייך בפה מלא, גם אם סבל מהרס של השיניים או מעקירתן וללא צורך בשימוש בשיניים תותבות. הטיפולים החדשניים אומנם מאפשרים במינימום כאב תוצאות מיטביות, אך עדיין מדובר בהליך כירורגי וככזה הוא מצריך מקצועיות, מיומנות וניסיון של רופא שיניים המתמחה בכירורגיית פה ולסת. 

מה הם שתלים דנטליים ומתי צריך אותם?

שתלים דנטליים נועדו להשלים שיניים חסרות מבלי לפגוע בשניים השכנות והבריאות והם מהווים תחליף לשורש השן. אלו בעצם שורשי שיניים מלאכותיים, לרוב בצורת ברגים קטנים וחלולים בחלקם הפנימי העשויים טיטניום והמוחדרים לעצם הלסת ומהווים תמיכה לגשרים, לכתרים או לתותבות על שתלים. 

השימוש בשתלים דנטליים מהווה פתרון מצוין ואסתטי עבור מי שאיבדו שיניים טבעיות עקב פציעה, מחלת חניכיים זיהום או עששת. 

הליך של השתלת שיניים מתבצע בכמה שלבים, כאשר בשלב הראשון מוחדר השתל לעצם הלסת. בשלב הבא, שלב השיקום, גדלה העצם סביב השתל וקולטת אותו. בשלב הבא, נעזר הרופא בשתלים על מנת להתקין שן חלופית. 

הרמת סינוס

לעיתים עצם השן שאליה נרצה לחבר את השתל צרה או דקה מדי, ולכן משתמשים בשיטות שונות על מנת לאפשר את הנחת השתל. במקרים בהם קיים חוסר באזור השיניים הטוחנות של הלסת העליונה מתבצע הליך "הרמת סינוס". כלומר, מרימים את רצפת הסינוס ומוסיפים עצם נוספת. במרבית המקרים ניתן לבצע הרמת הסינוס ביחד עם ההתקנה של השתל אך ישנם מקרים בהם יש צורך בהפרדה בין ההליכים. במקרים אלו, קודם יתבצע הליך של הרמת סינוס ולאחר תקופת ריפוי לעצם המושתלת, יבוצע הליך ההשתלה של השתלים הדנטליים. 

שתלים דנטליים המדריך המלא | מרפאת שיניים חיוך ראשון

האם יש תחליף לשתלים הדנטליים?

במידה וחסרה לכם שן, עומדות בפניכם שתי אפשרויות: גשר או שתל. גשר הוא שן מלאכותית התלויה בין שני כתרים שרופא השיניים מדביק על שיניים סמוכות, לאחר שהן מושחזות ומוכנות לשאת אותו, ואילו השתל הדנטלי הוא שן מלאכותית, מחוברת לבורג טיטניום, שמוחדרת בניתוח לעצם הלסת. היתרונות בשתלים דנטליים הם בכך שהם אינם פוגעים בשיניים הסמוכות, הם פחות נראים לעין וגם שומרים על עצם הלסת. שתלים דנטליים מהווים את התחליף הקרוב ביותר לשיניים טבעיות. העובדה שהם מקובעים במקומם, מאפשרת למטופל ללועס ולנגוס גם במזון קשה. 

יתרון נוסף בהשתלת שיניים הוא בכך שגם לאורך זמן העצם שומרת על גובהה, בעוד שבתהליך של גשר ניתן לראות נסיגת עצם ושינוי של מבנה הלסת עם הזמן. 

יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי בעוד שגשר הוא הליך פשוט באופן יחסי, הדורש זמן החלמה קצר, השתלת שיניים היא הליך כירורגי לכל דבר ועניין, במהלכו מבצעים קידוח מדויק בעצם הלסת ומניחים את השתלים. כך, גם זמן הריפוי הוא ארוך יותר.  

מה כולל הליך השתלת שיניים?

הליך השתלת שיניים מתבצע בכמה שלבים. בשלב הראשון תתבצע הערכה המצב הבריאותי של חלל הפה כולו, כולל יתר השיניים בפה, החניכיים ועצם הלסת. הערכת המצב הבריאותית מתבססת על בדיקות שונות, בהם צילומים וסריקת CT של הפה והשיניים, בדיקות דם, בדיקה רפואית כללית ובהתאם להיסטוריה הרפואית ותרופות הניטלות בשגרה. 

בתום הערכת המצב הרופא יבנה תהליך השתלה מותאם אישית למטופל. התוכנית כוללת גם את מספר השתלים ומיקומם, בהתאם לדרישת המטופל ולהנחיית הרופא. 

הליך ההשתלה מתבצע לרוב בהרדמה מקומית ואורך בין 20 דקות לשעה, תלוי במורכבות המקרה. לאחר ההשתלה יש להמתין לקליטת השתל, לרוב יש להמתין בין 3-6 חודשים, כאשר הדבר תלוי באיכות העצם הטבעית. 

במקרים בהם רוצים לחסוך בזמן החלמה ו/או כשהמטופל חרד וחושש מריבוי טיפולים, ישנה אפשרות לבצע את כל ההליך בהרדמה כללית במרפאה. 

בשלב האחרון, לאחר צמיחת העצם סביב השיניים, מרכיבים על גבי השתל כיפת מתכת, וכעבור כמה שבועות מותקן הכתר – הדומה לשן טבעית ועשוי מחרסינה.

באחוז קטן מאוד מהמקרים השתל לא ייקלט בהצלחה לעצם הלסת וייתכן ויהיה צורך בהסרתו. במקרים אלו, לאחר מספר חודשי ריפוי, ניתן לחזור על ההליך.

השיטה החדשה להשתלות שיניים - All on 4

שיטת All on 4 היא שיטה שבה מבוצע כל הליך השתלת השיניים ביום אחד בלבד. היתרון הברור של שיטה זו היא החיסכון בהליך הארוך שפירטנו בסעיפים הקודמים. למעשה, בשיטה זו, תוכלו לחזור הביתה עם חיוך חדש לאחר מספר שעות.

שיטת ה- All on 4 מתבססת על ארבעה שתלים , אשר עליהם גשר מוברג של כתרים. יש לציין כי באותו האופן יכולה שיטת All on 4 להתבצע באמצעות שישה שתלים (All on 6) וכן הלאה, בהתאם לצרכיו ונתוניו של כל מטופל. באמצעות השיטה, כל שלבי התהליך, החל מעקירת השיניים דרך השתלת השתלים ועד להברגת הכתרים הזמניים לתוכם, מתבצעים בטיפול אחד שמשכו כ-5-6 שעות. מספר שבועות לאחר מכן יוחלפו הכתרים הזמניים בכתרים קבועים שיוברגו במקומם.

הטיפול עצמו נעשה בהרדמה אזורית חזקה של אזור ההשתלות כולו, כך שהמטופל לא מרגיש כל כאב במהלכו. אחרי הטיפול ייתכנו כאבים בדומה לכל טיפול אחר של השתלת שיניים, עליהן ניתן יהיה להתגבר באמצעות משככי כאבים רגילים.

השיטה עשויה להתאים לכל מטופל שמצב בריאותו תקין. בניגוד לשיטת השתלת השיניים הקונבנציונלית, שיטת ה- All on 4 מתאימה גם לבעלי חוסר עצם משמעותי, ואינה מחייבת ביצוע של השתלת עצם כהליך מקדים, כיוון שהשימוש בארבעה שתלים מאפשר לעקוף את המיקומים שבהם חוסר העצם מהווה בעיה. במקרים נדירים בלבד לא ניתן יהיה להשתמש בשיטה, לרוב עקב מצב בריאותי מורכב של המטופל אשר עלול להוות סיכון במהלך הטיפול. במקרים אלו יומלץ למטופל לבצע את השתלת השיניים בבית החולים.

כיום, כעשור מאז המצאת השיטה, נאספו כבר מספיק תוצאות מחקרים המעידים על חוזקם ועמידותם של השתלים ועל הצלחתה של השיטה. ניתן לומר כי תוצאות השיטה אינן נופלות מאלו של השתלת שיניים רגילה וכי אחוזי ההצלחה של שתי השיטות בטווח הארוך דומים מאוד. גם התוצאה האסתטית המושגת במסגרת הטיפול בשיטה זו אינה נופלת מתוצאותיה של השתלת שיניים רגילה. על מנת להבטיח תוצאה מוצלחת, מומלץ לבחור במרפאה בעלת צוות מנוסה המוכשר לביצוע השתלות שיניים בשיטה זו, וכולל כירורג פה ולסת, רופא שיניים, סייעות וטכנאי שיניים.

כך תסייעו להצלחת הטיפול

לאחר ההליך של שתלים דנטליים חשוב לנוח. אחרי הכל, מדובר בניתוח, ואחריו יש לאפשר לגוף את זמן המנוחה הדרוש לו. יש להימנע מפעילות פיסית מאומצת ולהקפיד על שעות שינה שיאפשרו לגוף להחלים. 

מומלץ לשטוף את הפה במי מלח לחיטוי ומניעת זיהומים, ולהניח רטיות קרות על אזורים שנותרו נפוחים לאחר הניתוח.

ומה לא מומלץ לעשות? עישון ואלכוהול עלולים לפגוע בחניכיים ובפה ולעכב את ההחלמה. מומלץ גם להקפיד על תזונה בריאה, ולהימנע משתיה חמה במשך 24 שעות  מרגע ביצוע תהליך ההשתלה. 

סוגים של שתלים דנטליים

קיימים סוגים שונים של שתלים דנטליים: שתלים אנדוסטליים, השתלים הרגילים שמעוצבים כבורג המוחדר לתוך עצם הלסת. את השתלים האלה מייצרות חברות רבות בינהן: זימר, בייקון, MIS, אלפא ביו, דיטרון  ועוד. קיימים גם שתלים למקרים מיוחדים כגון: שתלים זיגומטיים, שתלים בזאליים ושתלים דקים. אליהם נוסיף את שיטת ה- All on 4.

מעבר לטכניקת ההרכבה של השתלים, ההבדלים בין שתלים שונים קשורים גם לסוג החומר שהשתל עשוי ממנו ורמת האיכות שלו. ההבדלים בין השתלים משפיעים גם על עמידות השתלים לאורך זמן וגם על מחיר ההשתלה.

חשוב לזכור: הצלחת הטיפול תלויה יותר ברופא המחדיר את השתלים, בניסיונו ובמקצועיותו מאשר בסוג השתל.

מדוע חשוב שהשתלת שיניים תיעשה על ידי מומחה?

רופא שיניים כללי מוסמך, רשאי ויכול לעשות את כל סוגי טיפולי שיניים, אך מומלץ מאוד כי הליך של השתלת שיניים ייעשה על ידי רופא כירורג המומחה לפה ולסתות. ההבדל בין רופא שיניים רגיל לבין כירורג מומחה טמון בהתמחות ארוכה בתחום הפה והלסת ובמיומנות בהליכים מעין אלה. מקצועיות וניסיון הינם מאפיינים חשובים להצלחת ההליך, מניעת סיבוכים וכן טיפול בסיבוכים, אם ישנם, בצורה המיטבית בזמן אמת. 

ב"חיוך ראשון", מתבצעות השתלות השיניים על ידי ד"ר ליאון גילמן, מומחה לכירורגית פה ולסת במרכז הרפואי רבין, קמפוס בלינסון. לד"ר גילמן ניסיון של שנים בהשתלות שיניים והוא בעל יכולת תכנון של כל מקרה מהפשוט למורכב ביותר על מנת להגיע לתוצאות מיטביות.

אנחנו מאמינים שהניסיון והמקצועיות של ד"ר גילמן, וצוות המרפאה, מאפשרים למטופלים גם ביטחון ואווירה רגועה בזמן ההליך ואחריו. 

דילוג לתוכן