חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשיבות ההקפדה על היגיינת שיניים בזמן תהליך יישור שיניים – מדריך

נתחיל את המדריך בשורה התחתונה שלו: גם במהלך תקופת הטיפול ליישור שיניים, חייבים להקפיד הקפדה מיוחדת על היגיינת השיניים והפה ולבקר באופן קבוע אצל שיננית. רק ניקוי אצל שיננית ישמור על החניכיים ועל השיניים בריאות ויחסוך מפח נפש לאחר שיישור השיניים יסתיים.

שמירה על היגיינת השיניים בתהליך יישור שיניים
שמירה על השיניים בזמן יישור שיניים

מהו המיתוס הנפוץ לגבי טיפול אצל שיננית במהלך יישור שיניים?

אנשים רבים נוטים לחשוב כי בתקופת הטיפול ליישור שיניים אין צורך להמשיך עם הביקור החצי שנתי אצל השיננית. יש אפילו מי שחושבים שאם הם עוברים טיפול יישור קלאסי, המבוצע באמצעות קוביות על השיניים, הרי שלא מומלץ להגיע כלל לשיננית, משום שהטיפול אצלה עשוי להפיל את הקוביות ממקומן ולפגוע ביישור. אך אלו הן טעויות מרות.

מהי האמת בנוגע לניקוי שיניים במהלך טיפול ליישור שיניים?

במהלך טיפול ליישור השיניים, שיכול לארוך בין שנתיים עד חמש שנים, מוכנסים לפיו של המטופל אביזרים שונים. חלקם באופן קבוע וחלקם לפרקי זמן משתנים. אביזרים אלה מעמיסים על מערכת השיניים, הרגישה ממילא, הם עלולים לפגוע בהיגיינת הפה, והם דורשים תשומת לב מיוחדת והקפדה יתירה דווקא על ניקיון השיניים. כלומר, לא רק שהטיפול אצל שיננית הוא אפשרי, הוא למעשה הכרחי.

ממה נובע הצורך בהקפדה מיוחדת על ניקיון השיניים במהלך הטיפול ליישור שיניים?

לאורך כל תקופת הטיפול מצטברות שאריות מזון על מתקן היישור, בין השיניים ובתוך הקוביות, ונוצרים עליהם פלאק ואבנית. שאריות המזון, הפלאק והאבנית עלולים לגרום לריח פה לא נעים, אבל זו הבעיה הקטנה. הבעיה העיקרית היא הסכנה להתפתחות של עששת (העלולה לגרום לחורים בשיניים) ושל דלקת חניכיים (בעקבות הצטברות האבנית).

מדוע דלקת חניכיים הנוצרת במהלך יישור שיניים עשויה להיות חמורה מהרגיל?

כל עוד אי ההקפדה על היגיינת השיניים והצטברות האבנית נמשכות, דלקת החניכיים רק תלך ותחמיר. דלקת חניכיים מתמשכת שאינה מטופלת כנדרש, בצירוף הכוחות שמופעלים על השיניים בזמן היישור, עלולים להפוך למחלת חניכיים, שתימשך עוד הרבה אחרי שהיישור יסתיים והעשויה לגרום לנזק בלתי הפיך לשיניים, ואף לאובדן של חלק מהן.

מדוע אי הקפדה על היגיינה עשויה לפגוע גם בתוצאות יישור השיניים עצמו?

הקוביות היושבות על השיניים, בתוספת הפלאק שמצטבר עליהן והעוטף אותן במשך חודשים רבים, עשויים להוביל להיווצרות כתמים לבנים על השיניים. אלו כתמים שלא ניתן לטפל בהם והם יישארו גלויים על השן גם אחרי שהטיפול יסתיים והאורתודנט יוריד את הקוביות. פירושו של דבר, שאחרי כל ההשקעה ביישור השיניים, אתם עלולים להישאר עם כתמים מכוערים. עם זאת, חשוב לזכור שניתן למנוע את הופעת הכתמים בקלות, באמצעות הקפדה על היגיינה מתאימה לכל אורך תקופת היישור.  

מדוע הטיפול הקבוע אצל שיננית במהלך יישור שיניים הוא הכרחי ולא רק אפשרי?

לפני הכל, בביקור הקבוע אצל השיננית תקבלו הדרכה אישית כיצד לשמור על היגיינת השיניים בצורה המתאימה לצרכים העולים בתקופת היישור, כולל הנחיות לגבי מברשות השיניים המתאימות ותרגול בצחצוח נכון עם מתקן היישור. זה נשמע קל, נכון? הרי כולנו יודעים לצחצח שיניים מאז שהיינו פעוטות. ובכן, בתקופת היישור יש דגשים חדשים בצחצוח שלא פוגשים לפני כן, והם מותאמים אישית לכל מטופל לפי סוג מתקן היישור וצורת השיניים.

האם צחצוח נכון אינו מספיק כדי להגן על השיניים בתקופת היישור?

בהחלט לא. הצחצוח הנכון והמותאם אישית הוא קריטי אמנם, אך חשובות לא פחות הן פעולות הניקוי שהשיננית מבצעת, הכוללות הסרת אבנית, ניקוי כתמים וטיפול בפלואור. הטיפול אצל השיננית מעניק לשיניים עמידות טובה יותר לעששת ושומר עליהן מפני הסכנה לדלקת חניכיים.

כל כמה זמן צריך להגיע אל השיננית?

במצב רגיל חשוב להגיע אל השיננית אחת לחצי שנה. במהלך טיפול יישור שיניים מומלץ לקבוע תור ולהגיע לשיננית אחת לארבעה חודשים.

מאמץ קטן ומשתלם

אתם ודאי מבינים כבר שטיפול ליישור שיניים הוא תהליך מורכב, אך גם כזה שבסופו אתם זוכים באסתטיקה משופרת של השיניים, של מראה הפה ושל החיוך שלכם. התהליך אינו תמיד פשוט, והוא דורש מאמץ רב יותר מצדכם, כמטופלים, על מנת שיצליח. ניקוי השיניים והביקור אצל השיננית הם בסך הכל מאמץ נוסף, קטן וחשוב, כחלק מהמאמץ הכללי הגדול, המבטיח שתעברו את התקופה הזאת עם שיניים וחניכיים בריאות.

דילוג לתוכן