חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול שורש – מדריך

תוכן עניינים

כל מה שרצית לדעת על טיפולי שורש וחששת לשאול

מהו טיפול שורש? מתי יש בו צורך? מתי צריך  ללוות אותו עם כתר? מה ההבדל בין טיפול שורש לסתימה רגילה? מדוע טיפול שורש תחת מיקרוסקופ מסייע בשיפור שרידות השן לאורך זמן? מדריך

מהו טיפול שורש?

המטרה של טיפול שורש היא לנקות עששת עמוקה שחדרה פנימה אל תוך מוך השן. כדי לנקות אותה צריך קודם כל לפרוץ פנימה דרך קיר הדנטין של הכותרת החיצונית של השן (השכבה הקשה של השן). במהלך הטיפול, רופא השיניים מנקה את תעלות השורש ניקוי יסודי ועמוק, ואז ממלא אותן בחומר מילוי מיוחד לאיטום. מעל לאיטום, בכותרת החיצונית של השן, הוא מוסיף סתימה זמנית.

 

במה מוחלפת הסתימה הזמנית לאחר טיפול שורש?

לאחר שהאזור מחלים, מגיעים לטיפול נוסף ואז רופא השיניים משקם גם את הכותרת החיצונית (את האיזור שנפגע) ומחליף את הסתימה הזמנית באחד מהאמצעים הבאים: סתימה קבועה, מבנה, כיפת כתר הנקראת Onlay, או, בעת הצורך, כתר שלם.

 

באילו מקרים יש צורך בטיפול שורש?

טיפול שורש נדרש כאשר העששת, או השבר שנוצר בכותרת השן, פוגעים ברקמה הפנימית של השן (מוך השן). מוך השן הוא רקמה חיה, המכילה עצבים וכלי דם, והפגיעה בה גורמת לתהליך דלקתי. הדלקת שהעששת גורמת לה עלולה להיות בלתי הפיכה, לגרום לכאבים חזקים, ולבסוף, גם לגרום לנמק במוך השן ולזיהום בעצם הלסת. דלקות חריפות כאלה דורשות טיפול שורש, כלומר, "כניסה" פנימה אל תוך השן וניקוי התעלות בצורה יסודית מגורמי הדלקת.

טיפול שורש - מדריך

מהו ההבדל בין סתימה רגילה לטיפול שורש?

סתימה רגילה היא פתרון שימושי במקרים של חור "רגיל" בשן. כלומר, מקרים שבהם הפגיעה בשן היא מצומצמת יחסית, העששת לא חודרת פנימה מעבר לקיר הדנטין המגן על מוך השן. הטיפול בחור בשן כולל ניקוי של העששת ומילויו בחומר סתימה בלבד. טיפול השורש, לעומת זאת, כולל קידוח של פתח אל תוך תעלות השורש של השן במטרה לנקות אותן לחלוטין, ואז מילוי שלהן בחומר איטום.

 

מתי מומלץ לשלב טיפול שורש עם כתר?

עקרונית, ניתן להשאיר את השן עם סתימה בלבד, ללא כתר, גם לאחר טיפול שורש. ועם זאת, במחקרים רבים שנעשו בעבר נמצא כי שיניים עם כתר לאחר טיפול שורש החזיקו מעמד בדיוק פי שלוש יותר שנים משיניים בלי כתר.

 

כיצד הכתר מסייע בשמירה על השן והאם יש חלופות לכתר?

הכתר עוטף את כותרת השן העליונה מכל הכיוונים, מחזק אותה ושומר עליה מפני כוחות הלעיסה המופעלים עליה. ועם זאת, גם לצורך הכנת שן לכתר יש להוריד ממנה שכבה מאוד גדולה של חומר. ישנם טיפולים חדשניים שיכולים לתת מענה גם לכך. מדובר באפשרויות חדשות ומגוונות לשיקום שן שעברה טיפול שורש כמו טיפולי Onlay, המיוצרים בעזרת סריקה דיגיטלית של השן ומחרטה ממוחשבת המכינה את השחזורים האלה מחרסינה/זירקוניה.

כדאי להתייעץ עם רופא השיניים לגבי החלופה הטובה ביותר לשיקום השן בהתאם למצבה.

 

באילו מקרים טיפול שורש אינו מספיק ונדרשת עקירה?

במקרים שבהם יש שבר בשן, או שנוצר בה זיהום חמור, כך שלא ניתן לשקם אותה בעזרת כתר או Onlay, מתעורר לעתים הצורך לעקור את השן ולהחליף אותה בשתל. העקירה מאפשרת להוציא את השן הנגועה במלואה ולסלק את כל הזיהום שהצטבר בתוכה ותחתיה. לאחר מכן, מכניסים את השתל, שמטרתו לשחזר את השן שנעקרה ולהקל על הלעיסה והדיבור.

 

מהן תופעות הלוואי של טיפול שורש?

הטיפול עצמו נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית ולכן לא יורגש כאב במהלכו. עם זאת, לאחר שהאזור יתעורר מההרדמה, המטופל עלול לחוש בנפיחות, רגישות רבה באזור וכאב. ניתן לטפל בכאב באמצעות משככי כאבים, ובנפיחות בעזרת אנטיביוטיקה ותרופות אנטי דלקתיות. כך או כך, חשוב תמיד לזכור שהכאבים והנפיחות עוברים תוך יום-יומיים, ועד מקסימום שבוע, ובמקרה שאין הטבה יש לחזור חזרה לרופא השיניים ולבדוק שלא נוצר סיבוך כלשהו.

 

מהם היתרונות של טיפול שורש המבוצע תחת מיקרוסקופ טיפולי?

תעלות השורש מאוד קטנות ובטיפול רגיל, ללא הגדלה של האזור, הן עשויות להיות קשות מאוד לגילוי. הדבר מקשה על הניקוי היסודי. השימוש במיקרוסקופ טיפולי מאפשר לרופא השיניים לזהות תעלות שורש בצורה טובה ומדויקת, כולל תעלות שורש מסוידות או צרות במיוחד. יתרון נוסף של המיקרוסקופ הוא שניתן לאטום בעזרתו את חלל השן בשיטה זעיר פולשנית, בלי להרחיב את התעלות יותר מידי ותוך שמירה על כמה שיותר חומר שן בריא. השמירה על חומר השן הבריא משפרת את שרידות השן לאורך זמן.

7 טיפים לשיפור סיכויי ההצלחה של טיפול שורש

  1. להגיע לרופא השיניים בזמן. גילוי וטיפול מוקדמים משפרים את הצלחת הטיפול ותוצאותיו.
  2. לבצע את הטיפול אצל רופא שיניים מנוסה, ועדיף אצל מומחה לטיפולי שורש.
  3. לבצע את הטיפול תחת מיקרוסקופ טיפולי.
  4. לא להסכים אוטומטית לכתר ולשאול את הרופא האם יש אפשרות לבצע Onlay, שישמור על יותר חומר שן לעתיד.
  5. לסיים את הטיפול במהירות, לא ללכת זמן רב בלי לסיים, או עם סתימה זמנית שבורה. החיידקים יחדרו לתעלות השורש ויסבכו את המצב!
  6. אחרי טיפול השורש, חשוב להקפיד ולהגיע לשיננית באופן קבוע, וכן לרופא השיניים לבדיקה.
  7. לשמור על היגיינת פה טובה (כל הזמן!).
דילוג לתוכן