יישור שיניים

יישור שיניים במרפאת שיניים בראשון לציון

טיפול ליישור שיניים מסייע לתקן את מיקומי וכיוון צמיחת השיניים, במטרה לשפר הן את המראה האסתטי של הפה כולו והן את בריאות השיניים והחניכיים.

טיפים והמלצות מפי ד"ר שי גורן, אורתודנט מומחה

תוכן עניינים

כיצד יישור שיניים מסייע בהגנה על בריאות השיניים?

אמנם, מקובל לחשוב שיישור השיניים הוא עניין אסתטי בלבד, אך זו טעות. היישור נותן מענה למגוון רחב ביותר של בעיות שיניים. לדוגמה, היישור מאפשר ליצור מגע תקין בין שתי שיניים או יותר שהצפיפות הגדולה מדי ביניהן מקשה על נקיונן, ומגבירה את הסיכוי לעששת ולדלקות חניכיים. יישור השיניים מסייע גם לתקן ליקויים במיקומי השיניים, הגורמים לגדילה לא סימטרית של הלסתות ולקשיים בלעיסה ובבליעה ולעתים אף לבעיות נשימה. לבסוף, יישור שיניים יכול לסייע בפתיחת רווחים שלתוכם יכולות לצמוח שיניים כלואות (תחליף עדיף עשרות מונים על פני עקירתן).

מדוע חשוב לטפל באסתטיקה של הפה באמצעות יישור שיניים?

אסור בשום פנים ואופן לזלזל בחשיבות הרבה שיש לאסתטיקה של הפה ולאפשרות לשפר אותה בצורה משמעותית באמצעות יישור שיניים. גם בני נוער וגם מבוגרים שהשיניים שלהם עקומות, נמנעים פעמים רבות מלחייך בפה מלא, מתביישים במראה הפה שלהם והביטחון והדימוי העצמי שלהם נמוכים. שיניים ישרות מגבירות את הביטחון העצמי, את החשק לחייך ובאופן כללי את איכות החיים של המטופל.

>> מידע נוסף אודות רפואת שיניים אסתטית.

כמה זמן נמשך טיפול ליישור שיניים?

משך הטיפול קשור בנתונים האישיים של המטופל כמו הגיל שלו וחומרת הליקויים שיש לתקן, אך גם בשיטת היישור, ובתגובה של המטופל לטיפול, ובמידת שיתוף הפעולה שלו עם הנחיות האורתודנט. ככלל, מרבית הטיפולים ליישור שיניים נמשכים בין שנה לשנתיים, והאורתודנט יידע להעריך זאת כבר בתחילת הטיפול, בהתאם לנתוני המטופל, שיטת היישור ויעדי הטיפול.

יישור שיניים בראשון לציון

מהן השיטות המקובלות ליישור שיניים?

השיטה המוכרת ביותר היא גשר העשוי סמכים מתכתיים – אותם ריבועי מתכת קטנים המוצמדים לכל שן. הסמכים המתכתיים נחשבים אמינים מאוד, והחיסרון העיקרי שלהם הוא אסתטי. כדי לפתור חיסרון זה, ניתן ליישר שיניים עם גשר עשוי סמכים שקופים, הפועלים בדיוק כמו סמכים ממתכת, אך בולטים הרבה פחות על רקע השן. שיטה אחרת היא יישור פנימי, שבה הסמכים מודבקים לצידן הפנימי של השיניים, כך שלא ניתן לראותם כלל. החסרון העיקרי של סמכים פנימיים הוא שמשך הטיפול באמצעותם הוא ארוך יותר משמעותית. לבסוף, ניתן ליישר שיניים גם ללא גשר, וזאת בשיטת אינויזליין.

מהו יישור שיניים ללא גשר (אינויזליין)?

בשיטה זו יישור השיניים מתבצע באמצעות פלטות שקופות, המיוצרות בהתאמה אישית לכל מטופל, וללא צורך בהדבקת סמכים/גשר. מבנה הפלטות השונות שצפויות לשמש לאורך הטיפול נקבע באמצעות תוכנת מחשב, וכל שבועיים בערך המטופל מקבל סט פלטות חדש, בהתאם להתקדמות היישור. הפלטות עצמן הן דקות מאוד, ונוחות יותר לשימוש לעומת גשר רגיל, משום שאפשר להכניס או להוציא אותן בכל רגע שצריך, למשל, כאשר אוכלים, שותים או מצחצחים שיניים.

מהם היתרונות של יישור שיניים ללא גשר (אינויזליין)?

לשיטה זו יש מספר יתרונות משמעותיים. ראשית, הפלטות נוחות יותר, יחסית לסמכים, יעילות יותר ומספקות בדרך כלל תוצאות מהירות למדי. הטיפול בשיטה זו מאפשר למטופל לשמור בצורה טובה יותר על היגיינת הפה במהלך הטיפול. חסרונותיה העיקריים של שיטת הפלטות השקופות הם המחיר, שהוא יקר יותר בצורה משמעותית, והתלות הגבוהה בשיתוף הפעולה של המטופל, ובמספר השעות שבהן הוא ירכיב את הפלטות בפועל.

עד כמה קריטי שיתוף הפעולה של המטופל להצלחת יישור שיניים ללא גשר?

שיתוף הפעולה של המטופל הוא קריטי בכל השיטות, וככל שרמת שיתוף הפעולה תגדל, כך גם התוצאות של הטיפול יהיו מוצלחות יותר. ביישור בשיטת אינויזליין צריך להחליף סמכים אחת לשבועיים בערך (בגשר עם סמכים מספיק בדרך כלל להגיע אחת לחודש), ולזכור להכניס את הפלטות מיד כשמסיימים לאכול או לצחצח שיניים (בגשר, הסמכים נשארים קבועים על השן). לכן, כאשר מדובר בתהליך יישור שצפוי להיות ארוך ומורכב, האורתודנט עשוי מראש להמליץ להימנע משימוש בפלטות שקופות, ולא רק בגלל המחיר.

מהם השיקולים בבחירה של שיטת יישור השיניים?

השיקולים החשובים ביותר המנחים את האורתודנט לפני הכל הם מצב השיניים, הליקוי שמבקשים לתקן ובריאות החניכיים. על פי מצבו האישי של כל מטופל,  האורתודנט – מומחה ליישור שיניים יבחר את השיטה שתיתן את התוצאות הטובות ביותר. מעבר לכך, ישנם גם השיקולים השונים של אסתטיקה ומחיר, וכן מידת שיתוף הפעולה הנדרשת מהמטופל ומשך הטיפול הצפוי.

כיצד כדאי לבחור אורתודנט מומחה?

הדבר הראשון שחשוב לבדוק כאשר בוחרים אורתודנט הוא מגוון שיטות הטיפול שהוא מציע, כך שתוכלו לבחור השיטה היעילה והטובה ביותר, שתתאים לצרכים שלכם. בנוסף, מומלץ לוודא ששמו של הרופא מצוין באתר האגודה האורתודנטית בישראל וכי הוא מוכר כמומחה באורתודנטיה. גם המלצות ממטופלי עבר לא יזיקו. לבסוף, כדאי לבחור באורתודנט המטפל במרפאת שיניים המציעה טיפולי שיניים נוספים, שפעמים רבות נדרשים במהלך היישור, כמו שיננית, רופא שיניים, ובמידת הצורך גם מומחים לעקירת שיניים כלואות, מומחי חניכיים, וכדומה.

יישור שיניים - שאלות ותשובות

הגיל הממוצע להתחלת הטיפול הוא 11-12  שנים בגיל הזה מתחלפות הרבה שיני חלב ואפשר לנצל את המצב ליישור שיניים. אולם יש מקרים הדורשים טיפול מוקדם יותר ולכן כדאי להתייעץ עם מומחה ליישור שיניים לגבי גיל ההתחלה.

יישור שיניים אינו מסוכן לבריאות השיניים אם הוא מבוצע נכון ולפי כל הכללים. גורמים המהווים סיכון ומונעים התחלת יישור שיניים הם: מחלת חניכיים, חורים בשיניים וחוסר תחזוקה מצד המטופל.

ביישור שיניים בעזרת סמכים מצמידים לשיניים סמכים בהדבקה קבועה המחזיקים חוט מתכת המוחלף אחת לתקופה. החוט מפעיל כוחות יישור על השיניים. לא ניתן להסיר את המסכים עד לגמר הטיפול ולכן יש הגבלה על סוג האוכל שניתן לאכול ויש קושי לנקות סביב הסמכים אחרי הארוחה, מה שעלול להביא לעששת. בשיטת האינויזליין ניתן להסיר את הסדים השקופים לצורך אכילה ולהחזיר אותם מיד אחר כך, הם גם שקופים ואסתטיים יותר. חלק מהמקרים מתאימים יותר לשיטה אחת וחלק לשיטה השנייה ויש להתייעץ עם מומחה ליישור שיניים.

כדי ליישר שיניים צפופות יש להרוויח מקום בלסת וזאת עושים בעזרת: 1. עקירת שיניים 2. סלייסינג (הורדת כ 1 מ"מ עובי מכל שן בעזרת מקדח) תלוי בחומרת הצפיפות. הרופא מחליט יחד עם המטופל איזה שיניים לעקור והאם לעקור לקבלת תוצאה טובה.

דילוג לתוכן