חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שיקום הפה

תוכן עניינים

מומחה לשיקום הפה

ד"ר אולג זקס – מתמחה במחלקה לשיקום הפה – מטעם האוניברסיטה העברית, הדסה עין כרם בירושלים. 

 ד"ר זקס משתתף באופן תדיר בכנסים ובהשתלמויות בארץ ובחו"ל על מנת להתעדכן בחידושים האחרונים בתחום שיקום הפה.

ד"ר זקס מאמין במתן רפואת שיניים ברמה גבוהה, ללא פשרות, תוך כדי תקשורת בגובה העיניים עם המטופל והקפדה על אווירה נעימה בעת הטיפול.

טיפולים עיקריים:

  • טיפולים של שיקום הפה, החל מהכתר הבודד ועד לשיקום לסת שלמה.
  • טיפולים הדורשים שיתוף פעולה עם מומחים בתחומים שונים ברפואת השיניים. 
ד"ר אולג זקס - מומחה במחלקה לשיקום הפה

מהו שיקום הפה ואילו סוגי טיפול הוא כולל?

שיקום הפה הוא תחום ברפואת שיניים שמתרכז בתיקון מצבים שבהם יכולת הלעיסה נפגעת בשל נזק שנגרם לשיניים או ללסתות, כמו גם בתיקון אסתטי של מראה השיניים. טיפולי שיקום הפה יכולים להתמקד בשן אחת, בשיניים בודדות או בשיקום של כלל השיניים והלסתות, והם כוללים, בין השאר, השתלות שיניים, כתרים, גשר לשיניים, שיניים תותבות נשלפות, כמו גם הלבנת שיניים, ציפוי שיניים, סגירת מרווחים והשלמות של שיניים חסרות.  

מיהו מומחה לשיקום הפה?

מומחה לשיקום הפה הוא רופא שיניים שעבר הכשרה רב תחומית של שלוש וחצי שנים נוספות (לעומת רופא שיניים רגיל). ההכשרה הנוספת מקנה למומחה לשיקום הפה הבנה רחבה יותר של מערכת הפה והלסת והוא יכול לאבחן ולטפל במצבים מורכבים יותר של פגיעה בתפקודי הדיבור והלעיסה. 

פרט להחזרת תפקודי לעיסה ודיבור שנפגעו, מומחה לשיקום הפה מטפל גם בכאבים ובאי נוחות שנגרמים בשל פגיעה בשיניים או אובדן שיניים, כמו גם בפגמים אסתטיים שמטרידים את המטופל ופוגעים באיכות חייו. 

מה ההבדל בין מומחה לשיקום הפה לבין רופא שיניים רגיל?

רופא שהתמחה בשיקום הפה ניגש למטופל כשיש בידיו את הכלים המתאימים לאבחון מדויק של הבעיה ועריכת תכנית טיפולית כוללת המתייחסת לכל הממצאים שעלו בבדיקות. לבסוף, מומחה בשיקום הפה יציג בפני המטופל מספר אלטרנטיבות לטיפול, תוך התאמה מיטבית של השיטה למצבו של המטופל וליכולותיו הכלכליות. 

באילו מקרים נדרש טיפול של מומחה בשיקום הפה?

הגורם הנפוץ ביותר לפגיעות שהטיפול בהן דורש התערבות של מומחה בשיקום הפה הוא אובדן שיניים עקב עקירה. סיבות נוספות הן אובדן שיניים או התרופפות האחיזה של השיניים בעצם כתוצאה של מחלות חניכיים שונות. לבסוף, שיקום הפה נדרש גם במקרים של שחיקת שיניים ובעיות סגר. 

שיקום הפה

מהו סגר?

סגר הוא ההגדרה הרפואית של מיקום השיניים בשתי הלסתות והמנח של שתיהן האחת ביחס לשניה בעת סגירה. במצב של סגר תקין, השיניים התחתונות הקדמיות ממוקמות מעט מאחורי השיניים העליונות הקדמיות בעת שהפה סגור, כך שמפגש השיניים העליונות והתחתונות מאפשר לנו ללעוס ולדבר ללא הפרעה. 

מהן הפרעות סגר?

הפרעת סגר, או סגר לא תקין, הוא מצב שבו אין התאמה בין השיניים העליונות והתחתונות בעת סגירת הפה. כלומר, מצב שבו השיניים התחתונות הקדמיות ממוקמות הרבה מאחורי העליונות או, לחילופין, ממוקמות בדיוק מתחת לעליונות, כך שקצה השיניים העליונות נוגע בקצה השיניים התחתונות.

מהם הגורמים להפרעות סגר?

הסיבות לסגר לא תקין נעוצות בדרך כלל בהפרעות מולדות, באובדן שיניים או בטיפול שינויים לקוי.

מהן ההשפעות של הפרעת סגר על בריאות הפה?

הפרעות סגר גורמות לקושי בלעיסה, וזאת משום שנקודת המגע בין השיניים העליונות לתחתונות אינה תקינה או שאינה קיימת כלל. לעיסה לא איכותית גורמת בתורה לבעיות נוספות כמו כאבי בטן, כאבים בפה וכאבי לסתות ושרירים. 

במקביל, הפרעות סגר גורמות לבעיות בדיבור, לשחיקת שיניים, לאובדן שיניים ולפגמים אסתטיים, ועלולות אף לגרום לנזקים עקיפים כמו כאבי ראש וכאבי שרירים בפנים, בלסת ובצוואר. 

כיצד מטפלים בבעיית סגר גרוע או סגירה לא תקינה של השיניים והלסתות?

סגר גרוע, או – סגירה לא תקינה של השיניים והלסתות, ניתן לתקן על ידי מומחה לשיקום הפה. המומחה משתמש במספר שיטות/ גישות לתיקון הסגר, ובוחר השיטה המתאימה לפי חומרת ההפרעה. שיטות אלה כוללות, בין השאר, יישור שיניים אורתודונטי, שימוש בכתרים, בגשרים ובשתלים להחלפת שיניים חסרות וכדומה.

בעזרת תכנון מדויק, מעקב מתמיד וביצוע מדויק ניתן להחזיר את הסגר הנכון ולעזור למטופל לחזור לתפקד בצורה רגילה ואף לחייך שוב חיוך מושלם ואסתטי. 

>> מידע נוסף על רפואת שיניים משמרת.

דילוג לתוכן