חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול בחרדה דנטלית

למרות ההתקדמות הרבה של רפואת השיניים בכל הנוגע לטיפול בכאב, חרדה מפני טיפולי שיניים היא עדיין תופעה נפוצה. למעשה, חרדה כזו גורמת לרבים להסס מלהגיע לטיפולי שיניים. היא עשויה להופיע על רקע ניסיון עבר לא נעים בעת ביקור במרפאת שיניים, החשש מנגיעה באזור הכואב בפה ומעצם התהליכים שבהם מדובר והמכשירים בהם משתמש רופא השיניים. למרבה הצער, ההימנעות מהטיפול מחמירה את המצב במקרים רבים ומחייבת בהמשך טיפולים מורכבים, ממושכים ויקרים יותר. כמו כן, החמרת המצב הקיים עלולה לגרום בעצמה לכאב. יש לכל זה פתרון! במרפאת שיניים איכותית, יוכלו להתאים לכם את אופן הטיפול בשיניים, בצורה כזו שלא תחוו כאב. עוד לפני כן, ניתן לעשות רבות, בכדי לעבור את מכשול "החרדה הדנטלית".

טיפול בחרדה דנטלית

תוכן עניינים

הקשבה ושיתוף

אצל מי שסובל מחרדה דנטאלית, הדמיון עלול להחריף את תפיסת המצב הסובייקטיבית שלילית, שלא לצורך. החרדה מתעצמת כאשר מדובר ב"לא נודע", בעוד שידע והקשבה עשויים להקל. רופא שיניים אשר מיומן בסיוע למטופלים עם חרדה כזו, ראשית יקשיב למטופל וידבר איתו על כך בפתיחות ובהרחבה. תודות לגישה זו, המטופל יבין טוב יותר את נושא הכאב בטיפולי השיניים ואת האפשרויות למניעתו. כמו כן, הוא ירגיש פחות חסר אונים – הטיפול לא ייתפס ככזה שבו "אין ברירה" ושהוא בהכרח כואב. במקום זאת, התהליך ייתפס כאוסף אפשרויות, שמתוכן הרופא והוא עצמו, ייבחרו את אלה שנראות לו ביותר. 

טכניקות מנטאליות

כשם שהחרדה מתחילה "מהראש", כך גם חלק חשוב בגישות הטיפול בה:

הרפיית שרירים – דוגמה לטכניקה פשוטה של טיפול בחרדה דנטלית היא הרפיית שרירים. זאת, מאחר שיש נטייה טבעית לכווץ שרירים אל מול כאב ואיום ולקשר את המתח הנפשי למתח פיזי. מטופל שלומד להרפות שרירים תוך כדי הטיפול, מסייע לעצמו להירגע. הוא גם מעסיק את עצמו בכך מנטאלית לאורך הטיפול והדבר מסייע להפנות את ההכרה לכיוון חיובי.

"חשיפה הדרגתית" – בגישה של "טיפול קוגניטיבי התנהגותי", חושפים את הסובל מחרדה לגורם החרדה, באופן הדרגתי. 

היפנוזה ודמיון מודרך – טכניקה עתיקה, אשר מסייעת להרגיע מטופלים. המטופל למעשה שולט במצב ויכול להפסיק את המצב ההיפנוטי ביוזמתו, אם רצונו בכך. חשוב לציין, שעיסוק בהיפנוזה בארץ מחייב הכשרה ורישוי מתאימים. "דמיון מודרך" הוא מעין ואריאציה פשוטה יותר של נושא ההיפנוזה.

שינוי הסביבה – דברים שונים בסביבה הפיזית של המטופל, עשויים להעיר בו את החרדות, מאחר שהם מתקשרים בהכרתו לרפואת שיניים ולכאב. זה יכול להיות רעש המקדחה או אפילו לבוש הרופאים. ניתן לשנות היבטים אלה, באופן שיקטין חרדות. 

ניסיון – החוויה של טיפול שיניים ללא כאב היא עובדה אובייקטיבית, אשר תסייע למטופל בהתמודדות עם החרדה (שהיא סובייקטיבית באופייה).

אמצעים נוגדי כאב

מעבר להפחתת החרדה עצמה, ישנו כמובן תמיד הצורך למנוע כאב בטיפול השיניים. בהתאם לסוג הטיפול ולמשתנים נוספים, יותאמו אמצעים לשיכוך כאבים.

הרדמה כללית – גישה קיצונית למדי מבחינה רפואית (ביחס לצורך האובייקטיבי, בהרדמה מקומית בלבד), אבל כזו שמקלה מאוד על המטופל.

גז צחוק – ניטרוס אוקסיד, אשר ידוע בכינוי "גז צחוק", הוא חומר שמסייע להרגיע כאב במהירות. חומר זה, נמצא בשימוש נרחב ברפואת שיניים מזה שנים והוא נחשב לחומר יעיל ובטוח לשימוש. 

אמצעים נוספים – יש דרכים נוספות להעביר חומרים מאלחשים לגוף, אותן ניתן להתאים למטופל ולמצבו. זריקות של חומרי טשטוש למשל, הן אפקטיביות מאוד. עם זאת, יש מטופלים שחוששים מזריקות ואז עשויים להתאים יותר כדורים מפחיתי חרדה, משחות או ספריי אלחוש.

טיפול בחרדה דנטלית - שאלות ותשובות

גז הצחוק הוא חנקן דו חמצני N2O נשימה שלו גורמת להפחתת חרדה, לרגיעה ולעיתים רחוקות גם לצחוק לכן קיבל את שמו. גז צחוק מעולה לטיפול בחרדה דנטלית.

טיפול בגז צחוק לא מסוכן אם הוא מבוצע על ידי רופא שיניים מוסמך לכך, רופא השיניים מערבב את גז הצחוק עם חמצן וכך בטוח לשימוש. שימוש בגז צחוק מחוץ למרפאת השיניים מסוכן ביותר מכיוון שמשתמשים בגז צחוק נקי ללא תערובת של חמצן וזה יכול לגרום לעילפון ואף למוות ואסור על פי החוק.

הרדמה מקומית לצורך טיפול שיניים מבוצעת גם בטיפול בגז צחוק אבל היתרון הוא שלא מרגישים אותה.

הטיפול בגז צחוק איננו זהה להרדמה כללית משום שהמטופל עדיין בשליטה ומגיב להוראות הרופא: תפתח את הפה תסגור את הפה. בהרדמה כללית המטופל לא מודע לסביבתו ולא מגיב.

גז צחוק מתאים לכולם פרט למספר מקרים מיוחדים האסורים בטיפול בגז צחוק כגון:

1, חולים במחלת ריאות חסימתית כרונית C.O.P.D

2, היסטוריה של בעיות פסיכיאטריות ומחלות נפש – אם כי כיום עם התרופות הניתנות המאזנות אותם אפשרי לטפל באישור הרופא הפסיכיאטר

כן, במקרים של רפלקס הקאה מוגבר גז הצחוק מחליש מאוד את הרפלקס ואפשר לבצע טיפולים שללא גז צחוק הם בלתי אפשריים.

תופעות הלוואי שיכולות להופיע בשימוש יתר בגז צחוק הן:

    1. חוסר שקט
    2. סחרחורת
    3. זיעה קרה
    4. כאבי ראש – מתרחשים ללא טיטרציה של הגז.
    5. שיהוקים
    6. פנטזיות מיניות
    7. הקאה – נדיר

במצבים כאלה יש להפסיק את מתן הגז ולשטוף את האוויר שהחולה נושם ב-100% חמצן נקי.

דילוג לתוכן