חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפולי שיניים בגיל השלישי

כל מה שחשוב לדעת על טיפולי שיניים בגיל השלישי
טיפול שיניים בגיל השלישי

כל מה שחשוב לדעת על טיפולי שיניים בגיל השלישי

מרבית האנשים בגיל השלישי סובלים הרבה פחות מחורים בשיניים, ונדרשים לטיפולי שיניים הרבה יותר בשל בעיות ומחלות בחניכיים, כמו גם בעיות הקשורות ביובש ובפצעים בפה, ולא פחות חשוב, בעיות הקשורות בתותבות ובתחזוקן. מדריך

כיצד נוצרות בעיות ומחלות בחניכיים?

בעיות ומחלות חניכיים בגיל השלישי קשורות בעיקר באכילה ובהרגלי הצחצוח. כאשר אנו מסיימים לאכול, נוצר רובד של חיידקים (פלאק) על השיניים ומתחת לחניכיים. במקרים הפשוטים, שכבת חיידקי הפלאק עשויה לגרום לנפיחות בחניכיים ולדימום, וצחצוח קבוע ונכון של השיניים פותר על פי רוב את הבעיה. אך אם לא הקפדנו על צחצוח, הצטברות חיידקי הפלאק עלולה ליצור כיסים דלקתיים עמוקים, הגורמים לריח רע מהפה, לאיבוד אחיזה בשיניים (הן מתחילות להתנדנד), ואף לאובדן שיניים.

כיצד מונעים מחלת חניכיים בגיל השלישי?

הדרך הפשוטה והטובה ביותר לשמור על השיניים והחניכיים היא צחצוח נכון. יש להשתמש במברשת שיניים חשמלית רכה, ובאביזרים נלווים כמו חוט דנטלי, מברשת בין שינית וסילונית. בנוסף, רצוי להגיע לביקורת מסודרת אצל רופא השיניים, כמו גם לטיפול תקופתי אצל שיננית כדי לנקות את האבנית, שהיא אחד הגורמים להיווצרותן של מחלות חניכיים.

מהן הסיבות ליובש בפה ואיך ניתן לטפל בו?

יובש בפה הוא תופעה נפוצה בגיל השלישי. לעתים הוא נגרם כתוצאה ממחסור בוויטמינים או מינרלים, ופעמים אחרות בעקבות תרופות שנוטלים, או בשל ירידה בתפקוד בלוטות הרוק. היובש יכול לגרום לסימפטומים לא נעימים, ביניהם גם פצעים בחלל הפה. רצוי להגיע לרופא השיניים כדי שניתן יהיה לאבחן את הסיבה ליובש ולהתאים את הטיפול הנכון. אחד הטיפולים הזמינים כיום הוא רוק מלאכותי, שניתן לרכוש בבית מרקחת ללא מרשם.

מה עושים כשמופיעים פצעים בחלל הפה?

הופעתם של פצעים בחלל הפה יכולה להעיד על מצב חמור הדורש טיפול מיידי. נכון, אמנם, שפצעים בחלל הפה הם פעמים רבות תוצאה של נקודת לחץ של תותבת, ואז הפתרון הוא פשוט  – רופא השיניים יאתר את נקודת הלחץ, ישייף את התותבת ויחליק אותה, והפצע יעבור במהירות. אך אם הפצע לא קשור ללחץ מתותבת, אזי הוא יכול להעיד על מצב חמור הדורש טיפול מיידי. זו הסיבה מדוע מומלץ להגיע לרופא השיניים מייד כמופיע פצע בחלל הפה, ולא להניח שמדובר בנקודת לחץ של התותבת.

האם ניתן לקבל תותבת מיידית לאחר עקירת שיניים?

עקירות שיניים מעוררות אצל הרבה אנשים בגיל השלישי את החשש שיישארו בלי שיניים לתקופה מסוימת עד שהתותבת תהיה מוכנה. לכן, חשוב לדעת שאפשר לקבל תותבת מיידית לאחר העקירה. לשם כך, יש להגיע למרפאה מספר ימים לפני העקירה כדי לקחת מידות. טכנאי השיניים יכין עבורכם תותבת ומייד לאחר העקירה תוכלו להניח אותה בפה עם ריפוד רך ולצאת עם מראה מלא שיניים.

האם תותבות גורמות למראה זקן או צעיר?

אנשים רבים שואלים האם התותבות יגרמו להם להיראות זקנים. התשובה היא שלא בהכרח. תותבות איכותיות, שייצרו אותן בצורה מקצועית, דווקא מנפחות קצת את הפנים ומיישרת את הקמטים, ויכולות להקנות מראה צעיר יותר. הבעיה היא כאשר אנשים מקבלים תותבות שלא מתאימות להם, הגורמות לשקיעה של הפנים ולהופעת קמטים בשליש התחתון שלהם. לכן, חשוב לטפל בתותבות שאינן מתאימות ולהחליף אותן בהקדם בתותבות שישפרו את מראה הפנים במקום לפגום בו.

מדוע חשוב לתחזק שיניים תותבות?

אנשים רבים בגיל השלישי שאיבדו את שיניהם משתמשים בתותבות חלקיות או מלאות, וחשוב להבין שגם התותבת יכולה להתכסות בחלקי אוכל ובחיידקים ולגרום לבעיות ומחלות חניכיים. לכן, גם התותבות דורשות תחזוקה, והזנחתן עלולה לגרום להצטברות חיידקים, לזיהומים ולדלקות קשות בפה.

מהי הדרך הנכונה לתחזוקת התותבות?

מומלץ להסיר את התותבות מיד לאחר הארוחה, לשטוף במים וסבון ולהבריש היטב. במקביל, יש לנקות את הפה במברשת שיניים רכה, ואת החניכיים בעזרת גזה רכה, ורק אז להחזיר את התותבות למקומן. בשעות הלילה מומלץ להשרות את התותבות במים עם כדורים מחטאים, ולשטוף אותן היטב בבוקר, לפני שמחזירים לפה. אחת לתקופה מומלץ לעשות ניקוי יסודי של התותבות.

כך, תוכלו למנוע הצטברות של חיידקים ואת הזיהומים והדלקות שחיידקים אלה עשויים לגרום.

אילו בעיות אחרות עשויות להופיע בשל הרכבת תותבות?

הספיגה של העצמות מתגברת  בגיל השלישי, ואחת התוצאות היא נסיגת חניכיים. כשהחניכיים נסוגות, עשוי להיווצר מצב שבו ההתאמה בין התותבת ללסת שלכם כבר לא תהיה מדויקת והתותבת תצא מאיזון ותתחיל ״לרקוד״. כשזה קורה, אפשר לייצב את התותבת בקלות אצל רופא השיניים בעזרת ריפוד. כאשר הריפוד לא עוזר, אפשר לייצב את התותבת בעזרת שתלים. ואז, חשוב לזכור לתחזק גם את השתלים באופן יומיומי.

כיצד רצוי לתחזק שתלים?

לרבים מבני ובנות הגיל השלישי יש שתלים בפה, שהזנחתם יכולה לגרום גם היא לדלקת חניכיים, שתתפתח למחלת חניכיים. לכן, גם שתלים דורשים תחזוקה. מחלות חניכיים עלולות לגרום לאיבוד האחיזה של השתלים והם יתחילו להתנדנד, ולבסוף ינשרו. תחזוקת השתלים היא פשוטה למדי – צחצוח נכון, ניקוי טוב בין השיניים, וטיפולים קבועים אצל שיננית ימנעו מחלות ודלקות חניכיים וישמרו על השתלים ועל יציבותם.

מהי שיטת All on 4 ומה יתרונותיה לעומת תותבות נשלפות?

שיטת All on 4 היא שיטה חדשה המאפשרת לאנשים בגיל השלישי לקבל גשר על השתלים. בניגוד לתותבת נשלפת, שצריך להוציא מהפה כל ערב, All on 4 הוא גשר קבוע שמורכב על ארבעה או שישה שתלים. מדובר בשיטה מהפכנית גם משום שניתן לבצע את ההשתלות ביום אחד ולצאת עם כתרים קבועים המוברגים על השתלים.

לסיכום, גם אם חורים בשיניים הם כבר בעיה פחות אקוטית, עדיין ישנן סיבות חשובות לא פחות מדוע חשוב לתחזק את השיניים גם בגיל השלישי. מומלץ להקפיד על צחצוח נכון, מותאם וקבוע, ולהגיע לביקור סדיר אצל השיננית, כמו גם לביקורת קבועה אצל רופא השיניים, ובמיוחד אם עשיתם שתלים או תותבות.

דילוג לתוכן