חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול שיניים לילדים

מרופא שיניים לילדים נדרשת גישה טיפולית שונה, כמו גם הכשרה מתאימה בתחום, ותנאי טיפול שונים מאלה של מבוגרים. את כל זאת תוכלו למצוא במרפאת חיוך ראשון.

שגרת צחצוח נכונה אצל ילדים - פותחים יום, ערוץ 13

טיפול שיניים לילדים - טיפים מפי ד"ר אנה חפץ

במה נבדלת הגישה הטיפולית של רופא שיניים לילדים?

ישנם שני הבדלים עיקריים בין טיפולי שיניים לילדים לבין טיפולים למבוגרים – הבדל פיזי והבדל רגשי. מבחינה פיזית, מבנה הפה והשיניים של ילדים שונה מאוד מזה של מבוגרים. לדוגמה, מאחר ולילדים צעירים יש שיני חלב, ובגילאים צעירים מבנה הפה שלהם קטן בהרבה, רופא שיניים לילדים ישתמש בחומרים שונים, המתאימים לשיני חלב, ובציוד מיוחד שמותאם לגודל הפה והשיניים בכל גיל.

מהם ההבטים הרגשיים שחשוב לקחת בחשבון בטיפולי שיניים לילדים?

מעבר לצורך לתת מענה לחששות שכל מטופל מגיע איתם – ילדים ומבוגרים כאחד, חשוב גם לזכור שהמפגש הראשון של הילד עם רופא השיניים יעצב את היחס של אותו ילד לרפואת שיניים, בכלל, ולשיגרת הטיפול בבריאות השן שלו, בפרט. תפקידו של רופא שיניים לילדים הוא להשרות ביטחון ורוגע על הילד, תוך מודעות למצבו ולחששותיו, ולעצב אצלו גישה חיובית לא רק כלפי הטיפול אלא גם כלפי שיגרת הצחצוח היומיומית, הבדיקות השגרתיות, והביקורים הקבועים אצל שיננית.

כיצד תבחרו ברופא שיניים לילד שלכם?

לפני הכל, רפואת שיניים לילדים היא התמחות בפני עצמה, ויש לוודא שהרופא שאתם בוחרים הוא בעל הכשרה מתאימה. אך מעבר להכשרה הפורמלית, לכל רופא שיניים יש גישה טיפולית שונה, ורצוי לברר מראש האם הגישה של הרופא המסוים מתאימה לצרכים של הילד ולציפיות שלכם. את הבירור עושים בשני ערוצים עיקריים: שיחת טלפון קצרה למרפאה, מראש, וחוות דעת של מטופלים קודמים. לבסוף, חשוב לוודא ששעות הקבלה של הרופא מתאימות ללוח הזמנים שלכם ושל הילד שלכם, ושבמקרה חירום יש אפשרות להגיע לטיפול שיניים גם בהתראה קצרה.

טיפול שיניים לילדים בראשון לציון

האם כדאי לבקר במרפאה של רופא השיניים לילדים לפני הטיפול?

בוודאי! ויותר מכך – חשוב מאוד לעשות זאת בזמן נפרד מהטיפול עצמו. זאת, לא רק כדי לסייע בהחלטה על רופא זה או אחר, אלא, לאחר מכן, גם כדי שהילד שלכם יכיר את המרפאה ויגיע לטיפול הראשון במקום שהוא כבר מכיר ועם צוות שכבר פגש אותו.

מה כדאי לבדוק בעת הביקור הראשוני במרפאת שיניים לילדים?

בעת הביקור הראשוני במרפאת שיניים, כדאי לשים לב ליחס שהצוות המקצועי והמינהלי מעניקים לילד שלכם, ולבדוק האם יש במרפאה חדר המתנה נעים, המציע אפשרויות תעסוקה לילדים. שני גורמים אלה יכולים להקל מאוד על ילדים שמפחדים להגיע לטיפול.

כיצד בוחרים שיננית לילדים?

לפי אותם שיקולים המנחים אתכם בבחירת רופא השיניים לילדים: על פי המקצועיות של השיננית (בעזרת המלצות מלקוחות קודמים) ועל פי הגישה שלה לילדים. ביקור אצל שיננית עשוי להיות מפחיד עבור ילדים לא פחות מביקור אצל רופא השיניים, ומהשיננית נדרשת גישה טיפולית מכילה ומכבדת בזמן הטיפול עצמו, בשילוב עם יכולת להסביר ולהדריך את הילד בצורה ברורה לגבי השמירה על בריאות שיניו. שני אלה יהפכו את הביקור אצל השיננית לילדים לחוויה קלה ופשוטה יותר ויעודדו את הילדים להמשיך ולשמור על בריאות השיניים גם בבית.

מתי מומלץ להגיע לרופא השיניים לילדים לצורך בדיקה שיניים ראשונה?

ההמלצה כיום היא להגיע לבדיקה ראשונה אצל רופא השיניים לילדים כבר סביב גיל שנה, עם צמיחתן של השיניים הראשונות. למרות שבגיל כזה חלק משיני החלב עדיין לא צמחו, זה הזמן המתאים ביותר להדריך את ההורים כיצד לטפל בשיניו של הילד, ולהרגיל את הילד לביקור במרפאת השיניים. מומלץ להקפיד על בדיקה שיגרתית של השיניים אחת לחצי שנה.

מדוע נדרש בכלל טיפול בשיני חלב?

שיני חלב אינן חסינות ממחלות, ולא מעט ילדים סובלים מעששת כבר בשנות חייהם הראשונות. לפגיעה בשיני החלב השלכות רבות – היא עשויה להפריע לילד בלעיסה ובאכילה, לגרום לו לקושי בבקיעת השיניים הקבועות, ולעתים אף להוביל לבעיות בהתפתחות הדיבור.

באיזה גיל מומלץ להתחיל להגיע לטיפול אצל שיננית לילדים?

בעוד שאת הביקור הראשון אצל רופא השיניים לילדים כדאי לעשות כבר החל מגיל שנה ואילך, הרי שאת הטיפול הקבוע אצל שיננית מומלץ להתחיל רק בסביבות גיל 6 או 7, ורק לאחר ששיני החלב מתחילות להתחלף. בדומה לבדיקת שיניים, טיפול מניעתי אצל שיננית אחת לחצי שנה יפחית משמעותית את הסיכוי לבעיות שיניים וההשלכות הנלוות להן.

כיצד תכינו את ילדכם לקראת טיפול השיניים?

הכלל הראשון והחשוב יותר בליווי ילד לטיפולי שיניים הוא להישאר רגועים. ילד, שההורה שמלווה אותו לחוץ וחרד, יקלוט במהרה את המסר ויפתח חרדות משל עצמו. כשמדברים עם הילד על הטיפול הקרב ובא כדאי לשוחח בטון רגוע, ולהשתמש בביטויים ״מרוככים״. למשל, במקום המושג המפחיד "זריקת הרדמה", אפשר לומר שהרופא יטפטף נוזל שירדים אותו וכדומה.

מדוע "שוחד" הוא לא הכנה מומלצת לקראת טיפול אצל רופא שיניים לילדים?

מומלץ לא לשחד את הילדים בפרסים. הביקור אצל רופא השיניים הוא לא משהו נורא, ולכן לא צריך לתת פרס למי שעמד בו כאילו היה משימת גבורה. גם משפטים כמו, "תהיי גיבורה" עשויים להיות מיותרים. רופא השיניים אינו דרקון והילדה לא צריכה להיות גיבורה כדי לשרוד את הביקור אצלו. זיכרו – ככל שתציירו לילדכם את טיפולי השיניים כדבר שגרתי ונינוח, כך הילד ירגיש פחות מאוים מהם.

מה סוג ההרדמה המקובל בטיפולי שיניים לילדים?

ישנם שלושה סוגים של הרדמה שניתן להשתמש בהם בטיפולי שיניים לילדים – גז צחוק, טשטוש תרופתי והרדמה כללית. החלופה הטובה ביותר היא גז צחוק, שכן השימוש בו בטוח לגמרי ואין לו תופעות לוואי. גז צחוק עוזר להרפות שרירים ולהפיג חרדות, והוא מותר לשימוש כבר החל מגיל שנתיים.

מדוע כדאי להימנע מטיפולי שיניים לילדים בהרדמה כללית?

הרדמה כללית אמנם מאפשרת טיפול ללא כל התנגדות מצד הילד המטופל, אך יש בצדה סיכונים, ומוטב להימנע ממנה בטיפולים שאינם מחייבים זאת. ברוב המקרים, סביבה רגועה, רופא סבלני, סיור הכנה לקראת הטיפול, והתאמה של תנאים נוספים לפי צורכי הילד (כמו, מוסיקה, צעצועים או טלוויזיה), יאפשרו לכם ולרופא להתגבר על ההתנגדות והחששות של הילד, ויאפשרו טיפול בטוח באמצעות גז צחוק.

דילוג לתוכן