Search
Close this search box.

נזקי עישון לשיניים והחניכיים

כל מה שחשוב לדעת על 5 הנזקים העיקריים שהעישון גורם לשיניים ולחניכיים

מחקרים רבים הצביעו כבר לפני 60 ו-70 שנה על הנזקים שהעישון גורם לריאות. מאז למדנו שעישון מקצר את החיים, פוגע בלב ומגדיל את הסיכון לחלות בטרשת העורקים. כיום, אחרי מאבקים רבים בחברות הטבק ובנזקים של עישון אקטיבי ופסיבי, ואחרי חקיקה מתקדמת שאוסרת עישון ברב המרחבים הציבוריים הסגורים, כולנו יודעות ויודעים שהעישון רע לבריאות שלנו. כלומר, לריאות וללב.

אבל אף אחד כמעט לא מדבר על הנזקים החמורים שעישון טבק גורם לשיניים ולחניכיים. אז בואו נדבר על זה ונצביע על 5 הנזקים המרכזיים.

נזקי העישון לשיניים והחניכיים
נזקי עישון

נזק ראשון: פגיעה בצבע השיניים

אחת התופעות המוכרות ביותר למי שמעשן תקופה ממושכת היא ההכתמה של השיניים בגוון צהוב-חום וריח פה רע. כל סיגריה שמעשנים מוסיפה שכבת פיגמנט צהובה על השיניים. אמנם, ניתן להסיר את הצבע בטיפול אצל שיננית, אך יש שלב שבו הפיגמנטים נספגים בשן ואז מאוד קשה להסיר גם אצל השיננית.

לכן, טיפול להלבנת שיניים פחות יעיל אצל מעשנים, והוא מחזיק פחות זמן.

האם משחות שיניים ייעודיות למעשנים יכולה לפתור את הבעיה?

משחות שיניים ייעודיות למעשנים הן, למעשה, משחות עם מרקם גס יותר שגורם לשחיקה גבוהה, הן של הצבע והן של ציפוי השן. כלומר, הנזק שנגרם עקב השימוש במשחות שיניים כאלה והמשך העישון הוא גבוה יותר מהתועלת המושגת מהן. לכן, עדיף לא להשתמש במשחות הללו, ולהפסיק לעשן.

נזק שני: החלשות ואובדן שיניים עקב עישון

אם צבע וריח הם פגמים אסתטיים לא נעימים, הרי ששאר הנזקים הם חמורים בהרבה. מחקרים רבים מראים שמעשנים סובלים מיותר מחלות חניכיים קשות ומאבדן של רקמת עצם לעומת לא מעשנים. העישון פוגע באחיזת השיניים בלסתות וגורם להתרופפותן. כתוצאה מכך, עישון כבד וממושך יכול לגרום לנשירת שיניים, לכאבים בחניכיים ובעקבות כך לטיפולים יקרים ומורכבים של השתלת שיניים. זיכרו -הפסקת עישון משפרת מיידית את סיכויי החניכיים להינצל בכל גיל ובכל שלב!

נזק שלישי: היווצרות כיסים פריודנטליים ומחלות חניכיים עקב עישון

כיסים פריודנטליים הם חללים שנוצרים בין השן לחניכיים. הם יוצרים סביבה אידיאלית להתרבות של חיידקים וקשה להגיע אליהם בצחצוח שיניים ביתי. לכן, הם מהווים מקור סיכון להתפתחות של זיהום חיידקי ולהחמרתן של מחלות חניכיים. עישון מהווה מקור סיכון מרכזי בכך משתי סיבות. ראשית, ישנה קבוצה של חיידקים שנוכחותם גבוהה יותר אצל מעשנים. בנוסף, עישון מאט את פעילות מערכת החיסון כך שהטיפול של הגוף בזיהום החיידקי הוא פחות יעיל במעשנים.

נזק רביעי: פגיעה בשתלים ובהשתלות שיניים

אחוזי ההצלחה של טיפולי השתלת שיניים אצל מעשנים הם נמוכים מהממוצע, וככל שכמות הסיגריות שאתם מעשנים גדולה יותר, כך הסיכון לדחיית השתלים הדנטליים עולה. בסופו של דבר, הנתונים מצביעים על כך שעל כל שתל שנכשל אצל אדם בריא שאינו מעשן, ייכשלו בין חמישה לשבעה שתלים אצל מעשנים. בנוסף, אצל מעשנים יש סיכוי גבוה יותר לדימום יתר לאחר ההשתלה ולפגיעה בתהליך הריפוי של העצם והרקמות הרכות בשל ההשפעה של הניקוטין על זרימת הדם והאטת פעילותה של מערכת החיסון של הגוף. הפסקה מיידית של העישון, בכל גיל, תשפר מאוד את סיכויי ההשתלה.

נזק חמישי: סרטן הפה

הנזק החמור ביותר והמפחיד מכולם הוא סרטן הפה, הלוע והוושט, שעישון הוא הגורם העיקרי שלו. וכאן, מדובר לא רק בעישון, אלא גם בלעיסה של טבק, שעלולה לגרום גם היא לגידולים בפה. שאיפה קבועה של חומרים רעילים לחלל הפה עלולה לגרום עם הזמן לגידולים ממאירים על גבי רצפת הפה, בצדי הלשון, על הצד הפנימי של החניכיים, על החך ולעתים גם על השפתיים. גידולים אלו הם בעלי כושר שליחת גרורות מהיר ומסכן חיים.

מה ניתן לעשות כדי להפסיק את פגיעת העישון בשיניים ובחניכיים?

ראשית, כדאי לנסות להפסיק לעשן. אך ברור שלא תמיד זה פשוט וקל. לכן, אם את או אתה מעשנים, מומלץ לדאוג למעקב רציף ותכוף אחרי מצב הרקמות בפה, בשיניים ובחניכיים. מעקב כזה, המבוצע על ידי רופא השיניים שלכם, יכול לסייע בגילוי מוקדם של הנזקים שעישון גורם להם, ולאפשר התערבות רפואית מהירה שתמנע את הידרדרות הנזק למצב מסכן חיים ובלתי הפיך.

דילוג לתוכן