Search
Close this search box.

טיפים לשמירה על בריאות השיניים

תוכן עניינים

בריאות הפה והשיניים היא מרכיב חשוב בבריאות הכללית שלנו. שמירה על היגיינת פה טובה לא רק מונעת בעיות דנטליות, אלא גם משפרת את איכות החיים ומפחיתה סיכון למחלות שונות. מניעה היא המפתח לבריאות פה טובה ולכן, אימוץ הרגלים נכונים ושמירה על היגיינה יומית, יחד עם ביקורים סדירים אצל רופא השיניים והשיננית, יסייעו לכם לשמור על חיוך בריא ומאיר לאורך זמן. הרופאים המומחים של מרפאת "חיוך ראשון" איגדו במדריך מיוחד את העצות הטובות ביותר לשמירה על בריאות השיניים.

טיפ ראשון: הפחיתו סוכר לבן מהתפריט

סוכר לבן, תעשייתי, מצוי כמעט בכל מזון שאנחנו אוכלים. הוא זול וקל לשימוש ועל כן נגיש מאוד. הסוכר הלבן הוא גם המאכל האהוב על החיידקים בפה שלנו. הוא מספק להם אנרגיה ומאפשר להם להיצמד לשיניים ולייצר חורים להנאתם. 

לכן, כדי לשמור על שיניים בריאות ונטולות חורים יש להימנע ממאכלים שיש בהם סוכר לבן ועדיף לצרוך סוכר טבעי כמו סוכר פירות. 

במידה ואתם מתקשים להימנע לחלוטין מסוכר לבן, הקפידו לרכז את אכילת המתוקים והסוכרים לזמן הארוחות ולא כ"נשנוש" בין לבין. 

אכילה של ממתקים במהלך הארוחות, תוך הקפדה על צחצוח שיניים לאחר מכן, מאפשרת לשיניים לנוח מהעומס שמייצרים חומרי הסוכר על השן. כאשר אוכלים ממתקים לכל אורך שעות היממה, העומס על השיניים הוא גדול והדבר מאיץ את היווצרות החורים בהן.

אגב, אין הבדל בין אכילת סוכריות או אכילת שוקולד, שניהם מזיקים באותה המידה. גם אין הבדל בין אכילת קוביית שוקולד אחת לחפיסה שלמה (רק מבחינה קלורית). 

שורה תחתונה: במידה ואתם בכל זאת אוכלים ממתקים ומוצרים עם סוכר לבן עשו זאת בתום הארוחה וכחלק ממנה והשתדלו לצחצח שיניים לאחר מכן.

טיפ שני: הקפידו על צחצוח שיניים

מינקות אנחנו יודעים שיש חשיבות גדולה לצחצוח שיניים. אולם חשוב לדעת שיש חשיבות לדרך שבה מצחצחים את השיניים, למספר הפעמים ביום וגם למשך זמן הצחצוח. כמובן, מומלץ לשלב חוט דנטלי או מברשות בינשיניות כדי לשפר את התוצאה. 

חשוב להקפיד על צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום. במידה ומתאפשר מומלץ לצחצח גם בשעות הצהריים לאחר הארוחה.

צחצוח נכון הוא צחצוח שנמשך לפחות 2 דקות, רצוי עם מברשת שיניים חשמלית.

הסברה כי מברשת חשמלית אינה בטוחה ופוגעת בחניכיים היא מיתוס שיש לנפץ. מדובר במכשיר בטוח לשימוש. בשנים האחרונות אף מצורף למברשת אור תצוגה לבקרת לחץ. האור משנה את צבעו ברגע שמפעילים על החניכיים או על השיניים לחץ חזק מדי. צחצוח בעזרת מברשת שיניים חשמלית מומלץ גם לשימוש אצל ילדים.

אחד היתרונות החשובים בשימוש במברשת חשמלית הוא בכך שהיא מצליחה לצחצח בתנועות שאנחנו, כבני אדם, לא מסוגלים לבצע בכוחות עצמנו. כך, שהשימוש במברשת חשמלית הוא הרבה יותר יעיל וניקוי השיניים הוא טוב ועמוק יותר.

לאחר צחצוח השיניים במברשת, יש להוסיף אמצעי ניקוי נוסף כמו מברשיות בין-שיניות, חוט דנטלי ועוד.

הממומלצת ביותר היא המברשת הבין-שינית לניקוי אינטר-פרוקסימלי. הנקראת גם פרוקסה בראש. 

מומחה החניכיים של "חיוך ראשון", הפריודנט, ד"ר אלון דוידזון, ממליץ על המברשיות הללו כשלדבריו מדובר באמצעי הניקוי היעיל ביותר. לדבריו, כאשר מנקים עם חוט דנטלי אנחנו לא מצליחים לנקות את כל הלכלוך שהצטבר מהאוכל שאכלנו ועל כן נותרים חיידקים בין השיניים. לעומת זאת, כאשר מכניסים את המברשית בין השיניים, הניקוי הוא יעיל יותר ויסודי יותר.

למעשה, חורים בשיניים ודלקות בחניכיים נגרמים מאותו לכלוך שהצטבר מהאוכל שאכלנו. במידה ונצחצח שיניים אך לא נשתמש בחוט דנטלי או במברשית, עלולים להיווצר חורים מהאוכל שייצטבר.

במקרה של שיניים צפופות, לא תמיד ניתן לעשות שימוש במברשית. על כן, במקרים אלו יש לנקות בין השיניים באמצעות חוט דנטלי. ההמלצה של צוות חיוך ראשון היא על  שימוש בחוט דנטלי מצופה שעווה, כדי שלא יקרע בעת השימוש.

המומחה שלנו ליישור שיניים, הארורתודנט, ד"ר שי גורן, ממליץ כי גם מי שהותקנו אצלו סמכים לצורך יישור שיניים, חשוב שינקה את השיניים במיברשית קטנה ייעודית לכך. לדבריו, הקפדה על ניקיון מונעת בעיות רבות לאחר הורדת הסמכים, כמו היווצרות של חורים באותם מקומות בחלל הפה שהוזנחו במהלך הטיפול האורתודנטי.

שורה תחתונה: הקפידו על צחצוח לפחות פעמיים ביום בשילוב עם ניקוי דנטלי.

טיפים לשמירה על בריאות השיניים | מרפאת שיניים חיוך ראשון

טיפ שלישי: ביקור קבוע אצל השיננית

על מנת לשמור על בריאות הפה בצורה המיטבית יש לבקר אצל השיננית לפחות פעם בחצי שנה. מי שסובל מדלקות חניכיים או מבעיות שיניים אחרות כדאי להגיע לניקוי אצל השיננית אחת לארבעה חודשים.

לדברי ד"ר עופר אלטברגר, החשיבות בניקוי אצל השיננית, היא בניקוי העמוק שבין השיניים ומתחת לגובה קו החניכיים. השיננית למעשה מנקה את האזורים שמברשת השיניים לא מצליחה להגיע אליהם ולכן, חשוב שהאזור ינוקה אחת לחצי שנה, כטיפול משלים ומניעתי. 

שורה תחתונה: לא ניתן לסמוך רק על צחצוח השיניים כדי לשמור על בריאותן ויש להיעזר בטיפול משלים, ניקוי שיניים אצל שיננית.

טיפ רביעי: בדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים

יש להקפיד ולהיבדק אצל רופא השיניים באופן תדיר אחת לחצי שנה. הדרך הכי טובה להתמודד עם בעיות שיניים היא במניעתן. בדיקה שגרתית ויסודית יכולה לסייע בכך.

בביקורי השגרה הללו רופא השיניים יבדוק את מצב השיניים והפה. את הלשון, השרירים, הלסתות, והחניכיים. במידה ויעלה חשד לחור, דלקת או בעיה אחרת, יפנה רופא השיניים את המטופל לצילומים נוספים כמו צילום סטטוס, צילום פנורמי ואחרים. 

ב"חיוך ראשון" אנחנו מבינים את התרומה המכרעת שיש לבדיקה השגרתית לבריאות המטופלים שלנו ועל כן הבדיקה הזו נמצאת אצלנו גבוה בסדר העדיפויות והיא מקיפה מאוד. במהלך השנים אנחנו רואים שוב ושוב כמה היא יעילה.

הבדיקה כוללת מספר שלבים:

* תשאול לגבי מצבו הרפואי של המטופל, כולל תרופות שהוא נוטל.

* בדיקת מפרקי הלסת, השרירים ובלוטות הלימפה.

* בדיקת הלשון והלחיים לגילוי ממצאים חשודים.

* בדיקת החניכיים ומדידת כיסים בצורה מדגמית לגילוי מוקדם של מחלת חניכיים.

* בניית תוכנית טיפול מותאמת אישית ללקוח, על בבסיס הידע והניסיון הרב שנצבר לאורך השנים במרפאה.

* בדיקת שיניים קלינית ובעזרת צילומי רנטגן.

* כתיבת מכתבי הפניה ו/או מרשמים לפי הצורך.

אגב, לכל מי שחושש מקרינה בשל צילומי השיניים, אפשר להסיר כל דאגה. מחקרים חדשים שבדקו את הקרינה של צילומי שיניים מוצאים כי מדובר בקרינה אפסית עד כדי כך שבחלק מהמחקרים אף נקבע שאין צורך כי הסייעת ורופא השיניים יצאו מהחדר בזמן הצילום. 

שורה תחתונה: במרפאה "חיוך ראשון" רופאים מיומנים מבצעים את הבדיקה ואת הצילומים בצורה עדינה ומוצלחת, ללא כאב או אי נוחות.

טיפ חמישי: שוחקים שיניים? השתמשו בסד לילה

כל מי ששוחק שיניים בלילה חשוב שירכיב סד לילה נגד השחיקה לאורך שעות הלילה.

יש מי שחורקים או מהדקים שיניים כתוצאה ממתח ומעצבים וגורמים נזק רב לשיניים, בין היתר לאיבוד גובה של קו השיניים. שיניים שחוקות נראות היטב אפילו במהלך ביקורת שגרתית של רופא השיניים, עד כדי כך הנזק בולט לעין. 

מי ששוחק או חורק שיניים עליו לפנות בהקדם לרופא שיניים על מנת שיתאים לו סד לילה. את הסד יש להתקין רק במהלך השינה והוא מונע מהשיניים להישחק (משום שבמקום לשחוק את השיניים שוחקים את הסד).

הסד גם מקטין את הפעולות של השחיקה עצמן, את הפעילות השרירית של השחיקה ולכן הוא יעיל גם מהסיבה הזו.

שורה תחתונה: טפלו בשחיקת השיניים

טיפ שישי: לא להתעלם מכאבי שיניים

במידה והתעורר כאב בפה, הגיעו במהרה לטיפול שיניים. אסור ולהתעלם ולחכות שהכאב יחלוף משום שהמצב רק יחמיר עוד יותר.

כאב הוא מעין אזעקה של הגוף ועליו להדליק אצלנו נורה אדומה שמשהו לא תקין.

ככל שדוחים הנזק גדול יותר, הספיגה גדולה יותר ובסוף מאבדים שיניים ומתקינים שתלים וכדאי למנוע זאת כמה שניתן.

שורה תחתונה: תקשיבו לכאב

אל תהססו לפנות אלינו

חיוך ראשון היא מרפאה שמספקת מענה לכל סוגי טיפולי השיניים כגון: השתלות, יישור שיניים, אסתטיקה, שיננית, טיפולי שורש, גז צחוק וטיפול נגד הפרעות שינה. מרפאה ותיקה עם אווירה משפחתית ואישית. צוות מקצועי, עשיר בידע.

המרפאה הוקמה בשנת 2004, ופועלים בה 8 רופאי שיניים ו-3 שינניות, בעלי תחומי מומחיות שונים שישמחו לתת לכם ייעוץ וטיפול בצורה המקצועית והנעימה ביותר.

 יש לכם שאלות או חששות לגבי בריאות הפה והשיניים שלכם, אל תהססו לפנות אלינו לייעוץ מקצועי

דילוג לתוכן